Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Tarnowie informuje,
że Biuro Okręgowej Izby w dniu 12.12.2025 r.
oraz w okresie 19.12.2025 - 09.01.2026
będzie czynne w godzinach 8.00 - 16.00.
Komisja ds. Socjalno-Bytowych Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych w Tarnowie zaprasza Panie/Panów pielęgniarki/położne, członków Samorządu Pielęgniarek i Położnych w Tarnowie na "Babski Poniedziałek" w dniu 12 stycznia 2026 r. o godz. 18.00 lub 20.15 do Kina Millenium - na film "Ścieżki życia ".
Bilet bezpłatny dla Członków OIPiP w Tarnowie - dotyczy osób, które płacą składki lub są zwolnione zgodnie z Uchwałą Krajowego Zjazdu
Zainteresowane pielęgniarki i położne po zgłoszeniu w biurze Okręgowej Izby otrzymają bilety
- odbiór biletów od dnia 5 stycznia 2026 r.
ZAPRASZAMY!
Komisja ds. socjalno-bytowych OIPiP w Tarnowie z Przedsiębiorstwem Turystycznym "ZYNDRAM" zaprasza na wycieczkę:
"KOPENHAGA, MALMÖ, LUND z wizytą u sąsiadów" - Rejs promem połączony ze zwiedzaniem Skandynawii
TERMIN: 23-26.04.2026 r.
Choroba będzie z Piotrkiem już zawsze - uratuj jego przyszłość.
CEL ZBIÓRKI: Operacja endoprotezoplastyki biodra, rehabilitacja, sprzęt medyczny
Link do zbiórki: www.siepomaga.pl/dlapiotrusia
IX Ogólnopolska Konferencja Pielęgniarek, Położnych i przedstawicieli innych zawodów medycznych "Pielęgniarka XXI wieku", Zakopane, 7 - 9 stycznia 2026 r.
Organizator: Ośrodek Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych
Sp. z o.o. w Rzeszowie
Oferta ubezpieczeń zawodowych dla Pielęgniarek
Oferta ubezpieczeń zawodowych dla Położnych
Oferta Pomoc Psychologiczna dla Pielęgniarek i Położnych
Już 7 marca 2026 roku w Warszawie odbędzie się III edycja Ogólnopolskiej Konferencji Diabetologicznej "Medycy Przeciw Cukrzycy".
Rejestracja trwa: www.medycyprzeciwcukrzycy.pl
Z ogromną radością pragniemy Państwa poinformować, że najpopularniejszy wśród polskich ginekologów projekt edukacyjny "NOWA GINEKOLOGIA" będzie kontynuowany w przyszłym roku. W trakcie sześciu konferencji, w Gdyni, Warszawie, Lublinie, Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu, będziemy mieli wielką przyjemność po raz dwudziesty pierwszy spotkać się z Państwem, aby doskonalić naszą wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu ginekologii i położnictwa.
Przygotowujemy program oparty na zasadzie "maksimum praktyki, minimum teorii".
Planujemy dużo nowości takich między innymi jak debaty eksperckie "za i przeciw" z głosowaniem uczestników oraz nowe tematy takie jak "trudne decyzje w gabinecie" czy "ginekolog pyta - prawnik odpowiada".
Narodowy Fundusz Zdrowia informuje, że ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu weryfikacji prawa do świadczeń na rzecz rodziny dla cudzoziemców oraz o warunkach pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, wprowadza ograniczenia w zakresie przysługiwania niektórych świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pełnoletnim obywatelom Ukrainy którzy nie posiadają w Polsce statusu osoby ubezpieczonej (tj. osobom które posiadają status UKR-DOROSLY w systemie eWUŚ).
Już od 28 października 2025 r. ruszają pierwsze szkolenia stacjonarne z cyfryzacji dokumentacji medycznej w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami!
Cel szkoleń: przygotowanie pielęgniarek, higienistek szkolnych do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej uczniów w systemie gabinet.gov.pl. Dzięki temu już dziś można zdobyć praktyczne umiejętności. Od września 2027 r. prowadzenie dokumentacji medycznej ucznia w postaci elektronicznej będzie obowiązkowe.
Rejestracja na szkolenia odbywa się za pomocą Platformy rejestracyjnej Akademii CeZ (https://akademiaedm.cez.gov.pl/signin).
Szczegółowe informacje o szkoleniach są dostępne na stronach:
W każdy wtorek o godz. 14.00 przez MZ prowadzone są webinary dla pracowników podmiotów leczniczych, gdzie przedstawiane są podstawowe zasady centralnej e-rejestracji.
Link do webinarów: kliknij
Studia prowadzone są przez Instytut Nauk o Zdrowiu Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rtm. W. Pileckiego w Oświęcimiu.
Zespół Pracowników Zakładu Pielęgniarstwa Anestezjologicznego i Intensywnej Opieki Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, zwraca się z uprzejmą prośbąo wypełnienie załączonego kwestionariusza ankiety: Ankieta
Celem badań jest pozyskanie informacji na temat - samooceny kompetencji pielęgniarki w zakresie kompleksowej opieki nad pacjentem z dostępem naczyniowym.
Udział w badaniu jest dobrowolny i anonimowy. Państwa odpowiedzi pozwolą nam na poznanie i analizę poziomu kompetencji pielęgniarek specjalistek w Polsce, w zakresie opieki nad pacjentem z dostępem naczyniowym
Kwestionariusz ankiety jest wypełniany elektronicznie.
Różowy Patrol działa od 2023 roku, zastępując wcześniejszą inicjatywę Fundacji OnkoCafe, która od 2021 r. zaczęła tworzyć lokalne Kluby Ambasadorek Profilaktyki, docierając z edukacją i profilaktyką onkologiczną do kobiet w różnych zakątkach Polski. Kluczowym elementem tych działań są przeszkolone Ambasadorki - kobiety z lokalnych społeczności, które po odbyciu specjalistycznego szkolenia organizują spotkania edukacyjne, stoiska profilaktyczne, zachęcają do badań profilaktycznych, uczą samobadania piersi i wspierają inne kobiety w procesie diagnozy. Ich działalność opiera się na bliskości, rozmowie i wzajemnym zaufaniu - wartościach kluczowych dla skutecznego dotarcia, zwłaszcza do kobiet z mniejszych miejscowości.
Aby utworzy Klub Różowego Patrolu wystarczą już dwie lub trzy osoby chcące w ramach wolontariatu szerzyć idę wczesnego wykrywania i profilaktyki nowotworowej. Ambasadorki otrzymają pełne wsparcie Fundacji OnkoCafe, szkolenia, materiały, edukacyjne, ulotki i broszury oraz specjalistyczne fantomy do nauki samobadania piersi. Ambasadorki nie tylko edukują, ale także pokazują na własnym przykładzie, że badanie nie jest powodem do wstydu czy lęku - a profilaktyka to sposób na dbanie o siebie i swoje życie.
Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu: https://rozowypatrol.pl/.
Szanowni Państwo,
Od 1993 roku, w ostatnim tygodniu maja, pomiędzy Dniem Matki a Dniem Dziecka, obchodzimy w Polsce Tydzień Promocji Karmienia Piersią. Czy ta inicjatywa, w czasach postępu technologicznego i nieograniczonego dostępu do informacji, jest w naszym kraju potrzebna?
Zdecydowanie - tak! Wskaźniki dotyczące karmienia piersią są dalekie od oczekiwanych, pomimo powszechnej wiedzy, że jest to optymalny sposób żywienia niemowląt i małych dzieci, doskonały start w ich zdrowie i programowanie żywieniowe.
Statystycznie tylko około 40% niemowląt w szóstym miesiącu życia jest karmionych piersią, a tylko kilka procent - wyłącznie, co odbiega od zaleceń WHO. Prawie wszystkie polskie kobiety w ciąży deklarują chęć naturalnego żywienia dziecka i po porodzie rozpoczynają karmienie piersią. Pojawienie się trudności na początku ,,mlecznej drogi" znacznie skraca czas karmienia mlekiem mamy.
Z tego powodu zachęcamy Państwa do promowania karmienia piersią, niezależnie od tego, gdzie w systemie ochrony zdrowia wykonujecie zawodowe obowiązki - czasem wystarczy słowo, gest, niewielka interwencja, wzmocnienie wiary kobiet w ich możliwości i kompetencje. Zdarza się , że potrzeba więcej czasu, wiedzy, umiejętności i doświadczenia żeby skutecznie rozwiązać problem.
Z naszego doświadczenia konsultantów i doradców laktacyjnych wynika, że najbardziej skuteczne jest bezpośrednie wsparcie. Profesjonalne poradnictwo laktacyjne rozwija się w Polsce od 20 lat. Konsultanci laktacyjni- IBCLC (International Board Certified Lactation Consultant ) i doradcy laktacyjni CDL (Certyfikowany Doradca Laktacyjny) są w każdym województwie. Pracują w placówkach ochrony zdrowia - publicznych i prywatnych; skutecznie rozwiązują problemy laktacyjne, przyczyniając się do wydłużenia czasu karmienia piersią.
Specjalistów tych zrzesza i integruje Polskie Towarzystwo Konsultantów i Doradców Laktacyjnych. Mając świadomość, że niezbędne jest szerokie, wielospecjalistyczne współdziałanie zachęcamy do współpracy z nami, wymiany wiedzy i doświadczeń. Jesteśmy otwarci na każdą inicjatywę wspierającą rozwój profesjonalnego poradnictwa laktacyjnego.
Promując karmienie piersią razem przyczyniajmy się do poprawy jakości życia dzieci i kobiet. Wspólnie chrońmy to co dobre dla zdrowia obecnych i przyszłych pokoleń!
Prezes PTKIDL
dr n. med. Anna Szczepaniak-Kubat
lekarz pediatra, CDL
Od dnia 1 kwietnia 2025 r.:
Ankieta dotyczy badania, którego celem jest rozpoznanie stresorów działających w środowisku pracy pielęgniarek i pielęgniarzy.
Publikacja skierowana do pielęgniarek, pielęgniarzy oraz higienistek szkolnych pt.: "Edukacja zdrowotna w środowisku nauczania i wychowania" przygotowanejprzez pracowników Zakładu Zdrowia Dzieci i Młodzieży IMiD we współpracy z grupą ekspertów.
Poniżej znajduje się link do publikacji oraz krótka notatka dotyczącą przewodnika:
https://medycynaszkolna.imid.med.pl/wp-content/uploads/2025/03/Edukacja-zdrowotna-w-srodowisku-nauczania-i-wychowania.pdfJesteś pielęgniarką lub higienistką szkolną?
A może planujesz podjąć pracę w tym zawodzie?
Zapisz się już dziś na bezpłatne szkolenia online z cyfryzacji dokumentacji medycznej w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami!
Od września 2027 r. prowadzenie dokumentacji medycznej ucznia w postaci elektronicznej będzie obowiązkowe.
Więcej informacjiNaczelna Rada Pielęgniarek i Położnych informuje, iż zmianie ulegają zasady odprowadzania i wysokość składek członkowskich pielęgniarek i położnych na rzecz samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych. Zmiany zostają wprowadzone na mocy Uchwały nr 5 I Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych VIII kadencji z dnia 23 września 2024 r. w sprawie wysokości składki członkowskiej i zasad jej podziału i wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2025 r.
Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych informuje, iż ulegają zmianie zasady odprowadzania, a także wysokość składek członkowskich pielęgniarek i położnych na rzecz samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych. Zmiany te zostały wprowadzone na mocy Uchwały nr 5 I Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych VIII kadencji z dnia 23 września 2024 r. w sprawie wysokości składki członkowskiej i zasad jej podziału i wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 2025 r.
Od dnia 01.04.2025 r.:
Załącznik nr 1
Dlaczego warto przekazywać dane zatrudnionych pielęgniarek i położnych do okręgowej izby pielęgniarek i położnych
Przekazanie listy zatrudnionych pielęgniarek i położnych okręgowej izbie pielęgniarek i położnych pozwoli Pracodawcy na uniknięcie sankcji karnych wskazanych w Ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
OIPiP dokona weryfikacji, czy osoba zatrudniona przez podmiot posiada aktywne prawo wykonywania zawodu.
Art. 84. Kto bez wymaganego prawa wykonywania zawodu udziela świadczeń zdrowotnych określonych w art. 4 ust. 1 pkt 1-6 lub art. 5 ust. 1 pkt 1-9, 11 i 12 - podlega karze grzywny.
Art. 85. Jeżeli sprawca czynu określonego w art. 84 działa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub wprowadza w błąd, co do posiadania takiego prawa - podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Art. 86. Kto zatrudnia do udzielania świadczeń zdrowotnych określonych w art. 4 ust. 1 pkt 1-6 lub art. 5 ust. 1 pkt 1-9, 11 i 12 osobę nieposiadającą prawa wykonywania zawodu wymaganego do udzielenia tych świadczeń - podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
Załącznik nr 2
Stanowisko Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie przekazywania listy zatrudnionych pielęgniarek i położnych do OIPiP
Wyciąg z pisma Urzędu Ochrony Danych Osobowych:
DOL.023.305.2024.WL.TG z 2-08-2024 r.
W myśl bowiem art. 43 i art. 48 u.z. (ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej) Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych w odniesieniu do wszystkich pielęgniarek i położnych posiadających prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej, a okręgowa izba pielęgniarek i położnych w odniesieniu do pielęgniarek i położnych posiadających prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej i będących członkami danej izby, prowadzą rejestry. W rejestrach tych zamieszcza się m.in. informację o wszystkich pracodawcach pielęgniarki (położnej) poczynając od daty rozpoczęcia wykonywania przez nią tego zawodu, ze wskazaniem nazwy pracodawcy, daty zatrudnienia i stanowiska (art. 44 ust. 1 pkt 20 w zw. z art. 43 ust. 1 u.z. oraz art. 44 ust. 1 pkt 20 w zw. z art. 48 ust. 2 u.z.). Choć więc pielęgniarka (położna) ma obowiązek niezwłocznego zawiadamiania właściwej okręgowej rady pielęgniarek i położnych o wszelkich zmianach danych zamieszczonych w ww. rejestrach (art. 46 u.z.), w tym także o zmianie pracodawcy, u którego wykonuje zawód pielęgniarki (położnej), to wzgląd na zapewnienie prawidłowości wykonywania zawodu przez pielęgniarkę (położną) przemawia za uprawnieniem organów samorządu pielęgniarek i położnych do występowania do pracodawców zatrudniających pielęgniarki (położne) z żądaniem wskazania imiennej listy tych pielęgniarek (położnych).
Materiały edukacyjne zostały przygotowane w ramach programu edukacyjnego i konkursu Położna Roku 2024. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, patronat merytoryczny Polskie Towarzystwo Położnych.
Zapraszamy do skorzystania z materiałów:
W związku z projektem ustawy z dnia 5 sierpnia 2024 r. dotyczącym zmiany ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz niektórych innych ustaw (https://legislacja.gov.pl/projekt/12384001/katalog/13051744#13051744), Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych pragnie zwrócić uwagę na istotne propozycje zmian, które dotyczą m.in. zmiany ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej, ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Aktualny projekt z dnia 5 sierpnia 2024 r. znajdziecie Państwo na stronie https://legislacja.gov.pl/projekt/12384001/katalog/13051744#13051744
w pkt 9 Stały Komitet Rady Ministrów.
Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Tarnowie informuje, iż w aktualnym stanie prawnym nie ma możliwości odliczenia składki członkowskiej z tytułu przynależności do samorządu pielęgniarek i położnych w rocznym rozliczeniu PIT, dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej.
Szanowne Panie i Panowie
Mając na uwadze dopełnienie obowiązku prawnego pielęgniarek i położnych wskazanego w art. 11 ust. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 1 lipca 2011 o samorządzie pielęgniarek i położnych, który dotyczy obowiązku opłacania składek członkowskich, Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych zwraca się do pielęgniarek/pielęgniarzy i położnych z uprzejmą prośbą o uregulowanie zaległych składek członkowskich. W chwili obecnej trwają prace kontrolne mające na celu wyłonienie pielęgniarek i położnych uchylających się od uiszczania obowiązkowych składek członkowskich.
Skutkiem nie odprowadzania wspomnianych składek jest postępowanie zgodne z art. 92 ustawy o samorządzie pielęgniarek i położnych w drodze egzekucji administracyjnej. Chcąc uniknąć wszczęcia postępowania egzekucyjnego, OIPiP wystawi wezwanie do zapłaty tym pielęgniarkom/pielęgniarzom i położnym, którzy nie odprowadzają obowiązkowych składek członkowskich. W przypadku braku reakcji ze strony koleżanek i kolegów należących do OIPiP w Tarnowie sprawa zostanie skierowana do komornika Urzędu Skarbowego, na terenie którego zamieszkuje pielęgniarka/pielęgniarz lub położna/położny uchylająca się od opłacania składek członkowskich, celem wykonania egzekucji komorniczej z jednoczesnym umieszczeniem danych na krajowej liście dłużników.
Skarbnik OIPiP w Tarnowie
Jadwiga Tarsia
Przypominamy, że zgodnie z komunikatem Ministra Zdrowia z dnia 23 czerwca 2023 r. od 1 października 2023 r. wchodzi w życie obowiązek wystawiania zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne i zleceń naprawy wyrobu medycznego w postaci elektronicznej (e-zlecenia).
Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Tarnowie przypomina wszystkim członkom
o obowiązku aktualizacji danych osobowych w rejestrze, tj.: zmiany nazwiska; zmiany adresu zamieszkania; zmiany miejsca pracy; ukończenia kształcenia podyplomowego (szkolenia, kursy, specjalizacje, studia); informacji o zaprzestaniu wykonywania zawodu; informacji o przejściu na rentę, emeryturę.
Obowiązek aktualizowania danych nakłada na nas ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie Pielęgniarek i Położnych, art. 11 ust. 2 pkt 5. Zmiany stanu faktycznego winny być niezwłocznie zgłoszone w celu aktualizacji danych w rejestrze Pielęgniarek i Położnych, który prowadzony jest w Dziale prawa Wykonywania Zawodu w Okręgowej Izbie w Tarnowie.
Aktualizacja danych jest niezmiernie ważna w momencie negocjowania warunków pracy i płacy.
Aktualizacji danych możemy dokonać na formularzu aktualizacyjnym
osobiście w biurze izby lub pisemnie na adres:
Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych, ul. Południowa 10, 33-100 Tarnów.
Zamieszczamy opinię Krajowego Konsultanta w sprawie podawania przez pielegniarki srodków kontrastowych oraz wymaganych kwalifikacji pielegniarek w tym zakresie.
Na stronie www.nipip.pl istnieje możliwość weryfikacji posiadania Prawa Wykonywania Zawodu Pielęgniarki/Położnej.
W celu weryfikacji należy podać następujące dane:
1) PESEL pielęgniarki/położnej
2) Nr PWZ pielęgniarki/położnej
3) NAZWISKO pielęgniarki/położnej
Weryfikacja może posłużyć pracodawcy czy dana osoba posiada Prawo Wykonywania Zawodu Pielęgniarki lub Położnej. Zapewnia w ten sposób, że zatrudnia jedynie wysoko wyspecjalizowany zespół pielęgniarek/położnych. Daje to również gwarancję pracy pielęgniarkom/położnych, iż zawód ten jest wykonywany jedynie przez wykwalifikowany personel.
Weryfikacja może posłużyć również pacjentom. Dbając o bezpieczeństwo własne oraz swoich bliskich, warto mieć pewność, że osoby, które udzielają świadczeń zdrowotnych mają odpowiednie wykształcenie oraz uprawnienia do wykonywania zawodu pielęgniarki/położnej.
W związku z kierowanymi do pytaniami pielęgniarek, położnych, które uzyskały kwalifikacje zawodowe poza terytorium państw członkowskich UE, dotyczącymi warunków przyznania prawa wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej wynikających z wejścia w życie ustawy z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii kadr medycznych (Dz. U. poz. 2401) poniższy link do strony Ministerstwa Zdrowia zawiera informacje w tej kwestii.
14 kwietnia 2020 r. opublikowano nowe rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania. Zastępuje ono dotychczasowe rozporządzenie z 9 listopada 2015r. i wprowadza liczne zmiany w tym obszarze.
dot. niedopuszczalności wprowadzenia zakazu pracy w innym podmiocie wyłącznie na mocy zarządzenia lub komunikatu dyrektora placówki
Wnioski o dofinansowanie kształcenia podyplomowego oraz wnioski o udzielenie pomocy finansowej będą rozpatrzone tylko wtedy, kiedy dane zawarte we wniosku będą zgodne z danymi w Centralnym Rejestrze Pielęgniarek i Położnych. W innym przypadku wnioski nie będą rozpatrywane.
Aktualizacja danych w centalnym rejestrze jest warunkiem pozytywnego rozpatrzenia wniosku.
W imieniu Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych informujemy o możliwości bezpłatnego dostępu do wirtualnej czytelni IBUK Libra.
Księgozbiór online zawiera specjalistyczne, naukowe i popularnonaukowe publikacje w języku polskim z zakresu medycyny, psychologii, prawa i innych dziedzin, wydane przez renomowane polskie oficyny.
Dzięki zaawansowanej technologii i dostępowi online będzie można bezpłatnie korzystać z serwisu przez całą dobę z dowolnego miejsca. Platforma umożliwia nie tylko czytanie książek ale również zaawansowaną pracę z tekstem
Wniosek o nadanie dostępu do serwisu ibuk.pl
Pielęgniarka, położna - prowadząca praktykę zawodową wpisana do rejestru
jest zobowiązana zgłaszać organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych rejestrem w terminie 14 dni od dnia ich powstania
- zgodnie z treścią art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.)
W przypadku niezgłoszenia zmiany danych objętych rejestrem w tym terminie organ prowadzący rejestr nałoży karę pieniężną w wysokości do dziesięciokrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
Kara pieniężna podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, dotyczące terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych oraz odsetek od tych zobowiązań.Na decyzję w sprawie kary pieniężnej przysługuje skarga do sądu administracyjnego (art. 107 ustawy o działalności leczniczej).
Zmiana wpisu w rejestrze podlega opłacie wynoszącej w 2014 r. 38,50 zł.
Wniosek o zmianę wpisu w rejestrze, który dotyczy wyłącznie przedstawienia dokumentu ubezpieczenia potwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia OC, jest wolny od opłat.